allthewind My bierzemy za treningi 1000 zł. + koszty pensjonatu (350 zł.) miesięcznie. W Polsce możesz zrobić to i sporo taniej i sporo drożej.
anyann Konie sporo u nas trenują stanie w zaprzęgu bo to jest najpowszechniejszy problem koni zaprzęgowych, zwłaszcza użytkowanych rekreacyjnie. Odpowiedzi konkretnej na Twoje pytanie nie ma, bo tradycyjnie wszystko zależy od konia. Od wieku, stopnia wytrenowania, przebytych traum, czy wychowania.
Konie dopiero przygotowywane do pracy w zaprzęgu zaczynają od bardzo krótkich zatrzymań. Tak, by zareagowały prawidłowo, ale nie zdążyły się znudzić i zirytować. Jednocześnie są przy tym chwalone i głaskane. Stopniowo ten czas wydłużamy, tak, by konie czuły, że zatrzymanie wiąże się z komfortem i odpoczynkiem.
Inaczej sprawa wygląda u koni, u których wyrobił się już nawyk. Tu nie da się sprawy załatwić bez pewnego napięcia u koni. Zawsze pracę zaczynamy z ziemi i gdy z ziemi akceptuje już 1, 3, 5, 10, 15 minutowe zatrzymania to przechodzimy do pracy w zaprzęgu. Tu szalenie istotne jest, by koń prawidłowo zachowywał się przy zaprzęganiu i wsiadaniu powożącego. By nie kojarzył faktu chwytania lejcy z natychmiastowym ruszaniem. Więc często w tym momencie stoimy trochę dłużej niż wymaga tego przygotowanie się do jazdy. Potem już różnie, w zależności od konia. Celem jest rozluźniony koń w zatrzymaniu, niezależnie od okresu czasu, w którym wymagamy by stał. Jeśli Wasz koń ma z tym poważny problem, to lepiej poprosić o pomoc kogoś doświadczonego (tylko nie "Pana Heńka", tylko konkretnego fachowca 😉 ).
Pisałam na ten temat kiedyś notkę:
http://stajniawozniczka.pl/blog/item/41-dicsekvo-stoj-spokojnieI tu o dalszej pracy z Siwkiem:
http://stajniawozniczka.pl/blog/item/44-schimmel-progresujeI kilka filmów i pracy w zatrzymaniach:
Praca z ziemi nad zatrzymaniem - warmblut EquinoxPraca z ziemi - tu z mniej cierpliwym lipican DiksecvoIrek Kozłowski o pracy z młodym koniem nad zatrzymaniemPraca nad zatrzymaniem w zaprzęgu z koniem który miał z tym problemI nasz nabytek, młodziak, jeszcze krótkie odcinki zatrzymań, ale dużo mizianiaKlucz to cierpliwość, wyczucie i brak paniki 🙂