Przyczepy do przewozu koni

Iskra de Baleron, jesteś pewna że ten przelicznik dotyczy tylko B96....? Pierwszy raz o tym słyszę. Możesz podać jakieś źródło?
mindgame, odszczekuję!!
Jest tak jak napisał melehowicz

Prawo jazdy B+E teoretycznie pozwala na poruszanie się zestawem pojazdów o masie do 7000 kg. Teoretycznie, bowiem ze względu na regulacje prawne jest to możliwe tylko w przypadku holowania przyczepy wyposażonej w układ hamulcowy, który może być uruchamiany z miejsca kierowcy. W praktyce z takim układem mamy do czynienia wyłącznie w autach ciężarowych, zatem aut osobowych te 7 ton nie będzie dotyczyć.
Jaką zatem przyczepę możemy holować na kategorię B+E?

Zgodnie z przepisami możemy holować przyczepę o DMC (dopuszczalnej masie całkowitej) powyżej 750 kg, wyposażonej w hamulec najazdowy. Musimy także wziąć pod uwagę regulację stanowiącą, że DMC samochodu musi stanowić minimum 1,33 DMC przyczepy. Z prostych wyliczeń wynika zatem, że na kategorię B+E dopuszczalna masa całkowita (DMC) zestawu auto+przyczepa może wynosić maksymalnie 6125 kg, przy założeniu, że 3,5 t przypada na auto i 2625 kg na przyczepę.


Czy to nie może być gdzieś jasno i czytelnie napisane tylko trzeba się przebijać przez gąszcz dziwnych artykułów internetowych... ehh
Kolejne zajebistosci polskich przepisów. U mnie masa przyczepy wychodzi inna patrząc na pozycję O1 w dowodzie auta, inna patrząc na F3-F1 w dowodzie auta, i jeszcze inna dzieląc F1 przez 1.33. na szczęście każda wersja przekracza 2400kg DMC przyczepy 😅
To ja się zgubiłam. Jeśli moja przyczepa to 2000 kg dmc to ile dmc powinno mieć moje auto w takim razie ?
Perlica, 2660kg lub więcej
any, a jak to wyliczyłaś?
Bo z kolei w dowodzie auta napisane, że przyczepę mogę ciągnać 2000 kg, a wg twoich wyliczeń to moje auto ma za mało.
Perlica, dmc przyczepy 2000 x 1,33 = 2660 dmc pojazdu
Perlica, pewnie te 2t w dowodzie to jest to co może twój hak uciągnąć. A haki są różne, w takim samym samochodzie mogą być różne haki zamontowane i wtedy ta wartość będzie się różnić. A to ile faktycznie może uciągnąć samochód wg przepisów to właśnie jest dmc samochodu/1.33 i to jest dmc przyczepy którą można podpiąć.
Perlica, tak jak już zostało wyżej podane - u mnie też jest rozbieżność między wyliczeniami, a wpisem w dowodzie, nie spotkałam jeszcze przypadku by było to spójne
Iskra de Baleron, Dziękuję.
mindgame, nie, nie może być odnośnie haka, bo to jest DMC przyczepy , którą mogę ciągnąć tym autem wg definicji z dowodu.

Więc wynika z tego , że prawo jest niespójne, bo z wyliczeń wychodzi inna waga.
No cóż .
Dzięki!
Perlica, no mnie Pan w serwisie tłumaczył że hak mogą założyć każdy (taki na 1500kg jak i na 2200kg) i w zależności od homologacji tego haka taką potem wartość wbijają w urzędzie do dowodu. Ale nie będę się spierać.
mindgame, no dokładnie, więc mam wbite w dowód przez urząd odnośnie haka na podstawie homologacji. Chodzi mi o to,że to właśnie jest w dowodzie.
Stąd mam w dwóch miejscach 2000 kg że mogę, a wg przelincznika brakuje mi 200 kg w DMC auta, no ale trudno.
Dla mnie ten przepis z przelicznikiem wydaje się niemądry.
Po co w dowodzie dane dot przyczepy z hamulcem i bez jak nie mają zastosowania.
Może to błąd w ustawie że z hamulca najazdowej zrobili tylko ten „kabinowy”
Iskra de Baleron, nie znam się, ale też wydaje mi się to dziwne.
Policja zawsze sprawdza tylko dowód, jak do tej pory znajomym.
Muchozol2   Nie rzuca się pereł przed wieprze ;)
17 czerwca 2022 17:04
karolina_ mogło zabujać z wielu przyczyn - wyżej zawieszona przyczepa, inny rozstaw kół, zakręt, coś nie tak w przyczepie - Hilux kiepsko znosi test łosia. Jak to złożysz to może być złożona przyczyna.
Wiozłam kilkaset km DMaxem naszego Terrano (ten większy, waga samochodowu 1.95 t) na wyzej zawieszonej lawecie. Bez problemu wyciągnął z bujnięć.
any, ja mam 3.5 dmc przyczepy w dowodzie, więc 2 t dmc po przeliczeniu (2.66) się mieści.
Muchozol2, myślę, że zabujalo dlatego że pacan stwierdził że belka jest do leżenia, aż ma odleżyny od wiszenia na niej całą drogę z Poznania. Bo po co się przysunąć do przodu jak można dupsko oprzec na belce. Po prostu zrobił to dość gwałtownie przy dużej prędkości...
donkeyboy   dzień jak codzień, dzień po dniu, wciąż się dzieje życia cud
17 czerwca 2022 18:01
W dowodzie to jest wbite po to żeby spełnić pierwszy warunek ciągnięcia jakiejkolwiek przyczepy tj. jak masz 2000kg to jest maks dla tego auta/haka. Tak jakby... Wydolność materiałów.

Schody zaczynają się co się do tego haka zaczepi. To 1,33 to nie chodzi o każdą przyczepę, większość przyczep do osobówek ma hamulec najazdowy i takich się przepis dotyczy. Auto ciągnące przyczepę o X DMC musi mieć DMC większe o 33% od X ze względu na charakterystykę działania tego hamulca. Co może się stać gdyby tego przepisu nie było można sobie wyobrazić.

— Przyczepa powinna być wyposażona w hamulec uruchamiany z miejsca kierowcy, bez użycia rąk, działający na wszystkie koła — mówi Artur Granoszewski, specjalista ds. technicznych z PISKP. — Istnieje jednak wyjątek od tej reguły, który dopuszcza zastosowanie hamulca bezwładnościowego, (czyli nieuruchamianego z miejsca kierowcy), jeżeli jest spełniony warunek, o którym mówi ustęp 7 przepisu (stosunek dmc 1,33 przyp. red) - zaznacza.

Czyli jak macie inny hamulec który uruchamia się z miejsca kierowcy w momencie hamowania to ten przelicznik się was nie dotyczy.
Muchozol2   Nie rzuca się pereł przed wieprze ;)
17 czerwca 2022 18:16
karolina_, aaaa to ja jeżdżę zgodnie z ograniczeniami i spokojnie, ewentualnie zdarzy się przekroczyć, ale niewiele.
Muchozol2, no ja nie jeżdżę po autostradzie 90, też nie zapieprzam ale tak 100-110 żeby ciężarówki i dziadki które zaraz zwolnią do 70 nie wyprzedzały

any, ja mam 3.5 dmc przyczepy w dowodzie, więc 2 t dmc po przeliczeniu (2.66) się mieści.

Muchozol2, spoko, ale jeśli odnosisz się do mojej wypowiedzi o braku spójności wartości z dowodu, a tego co wychodzi z przelicznika to ja nie określiłam, że tylko w jedną stronę ta 'niespójność' wychodziła 😉


większość przyczep do osobówek ma hamulec najazdowy i takich się przepis dotyczy.
donkeyboy, mogę się mylić, ale z tego co kiedyś się w temat zagłębiałam to przyczepa inna niż lekka musi mieć hamulec najazdowy więc pomijając takie cuda na kiju jak jedynki rejestrowane jako lekkie (tak - bywają takie ewenementy) to wszystkie tu rozważane powinny być w taki hamulec wyposażone i tak jak piszesz - przepis nie dotyczy tych przyczep, które mają hamulec uruchamiany z miejsca kierowcy z tym, że to już ociera się o teoretyzowanie - z tego co się słyszy to takich przyczep w Polsce ze świecą szukać, takie trochę yeti 😉
donkeyboy   dzień jak codzień, dzień po dniu, wciąż się dzieje życia cud
17 czerwca 2022 20:38
any mogę się mylić ale tu chodzi o wymóg innego hamulca (autonomicznego układu hamulcowego samej przyczepy który reaguje jak hamulce auta), nie wiem czy to wyklucza obecność hamulca najazdowego jako takiego. Wydaje mi się że większe przyczepy typu Space Treka od Equitrek maja niezależne hamulce, ale są to przyczepy trzykonne (konie jadą bokiem). No i jest to yeti w Polsce, nawet jeśli tak jest xD

W sumie ciekawe czy da się domontować coś żeby ten przepis ominąć. W mojej interpretacji ten przepis chroni skuteczność hamowania takiego zestawu po prostu, w bardzo eee szablonowy sposób, więc jakby przyczepa była wyposażona we własny układ dopięty do układu auta to czemu nie, kwestia tylko czy jest legalny sposób żeby takie coś "podpiąć" 😀

Zresztą poczytałam na forach kempingowych i są ploty że będą jakieś zmiany co do tego przepisu.
Jeszcze jedna pułapka!
Przyczepa 2000kg + auto o właściwym dmc 2660kg = 4660kg
Przekracza dopuszczalną wagę dla kategorii B96
Na B96 można jechać zestawem max 4250kg
Iskra de Baleron, wogóle jest taka kategoria?
Ja mam B do E
Perlica, jest jest 😉
Mnie też ona nie dotyczy ale sporo osób ma tą kategorię.
Z innej mańki..... Jak sobie radzicie z myciem przyczep?
Gillian   four letter word
18 czerwca 2022 09:53
Jedziemy na myjnię samoobsługową i wszystkich wkurzamy 🙂
melehowicz, karcherem w środku i z zewnątrz
karolina_,...... a dach z drona?
melehowicz, haha, milo by było, ale niestety po prostu z drabiny 😅
karolina_, Myjnia tzw bezdotykowa odpada, bo co najwyżej można umyć z boku i od środka. Pod koniec tygodnia zrobię rozeznanie kosztów i możliwości myjni dla ciężarówek. Robią tam też dezynfekcję. Co prawda na transport własny nie ma potrzeby tego formalizować, ale usługowy wymaga sformalizowanej dezynfekcji.
Aby odpisać w tym wątku, Zaloguj się