[quote author=demon link=topic=82813.msg1328180#msg1328180 date=1330987644]
Polska sprzedała wszystkie koncesje koncernom zagranicznym nie mamy już prawa do tych łupków ( możemy od nich wydobyty gaz kupować ), dostaniemy jakieś marne grosze + ewentualne zniszczenie środowiska.
I to są fakty.
I czy to nie jest absurd ???
B
yłby, gdyby nie to, że jak na razie sprzedaliśmy zachodnim firmom koncesję na badania, a nie na wydobycie 😉
Gazprom nakręca zielonych do zbojkotowania gazu łupkowego, bo jest mu to wybitnie nie na rękę. Na przykład taki potworny płyn do szczelinowania składa się w 95% wody, 4,5% piasku i 0,5% związków chemicznych. Wszystkie używane w gospodarstwach domowych i przemyśle spożywczym. Potworność, no nie? 😉
[/quote]
busch dla mnie twój wpis własnie obrazuje pojęcie polskiego społeczeństwa ( czyli zerowe) o tym jak zostalismy zrobieni w ....... ( niech kazdy sobie wpisze co chce 😉)
Tak w teorii sprzedano tylko koncesje na badanie, ale zgodnie z Ustawą z 09.06.2011 r Prawo geologiczne i górnicze podpisana przez Pana Prezydenta w praktyce firmy te uzyskały
koncesje na wydobycie - TO JEST FAKT !!!!!!!, a nie propaganda Gazpromu 😉
Można zatem stwierdzić, iż przejście od etapu
poszukiwania do etapu wydobycia w przypadku inwestora, któremu przysługuje takie prawo
pierwszeństwa jest zabezpieczone oraz że nie istnieje ryzyko zawarcia umowy o ustanowienie
użytkowania górniczego w zakresie wydobycia z innymi podmiotem ani ryzyko przyznania innemu
podmiotowi koncesji dotyczącej złoża, na którym poszukiwania prowadzi inny podmiot. Ta zasada
pierwszeństwa miałaby zastosowanie do większości podmiotów prowadzących poszukiwania GN.
Prawa przysługujące podmiotowi zajmującemu się poszukiwaniem złóż węglowodorów są
zabezpieczone na podstawie obecnie obowiązujących przepisów ustawy Prawo geologiczne i
górnicze także w inny sposób. Podmiot, który poniósł koszty wykonania prac geologicznych na
podstawie koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie ma wyłączne prawo do korzystania z
informacji geologicznej na potrzeby prowadzonej przez siebie działalności.11 Prawo to przysługuje
przez okres pięciu lat od daty rozpoczęcia obowiązywania koncesji na poszukiwanie i
rozpoznawanie złoża.12 Ponieważ do wniosku o udzielenie koncesji na poszukiwanie i
rozpoznawanie należy załączyć dokument potwierdzający prawo do korzystania z informacji
geologicznej na potrzeby poszukiwania i rozpoznawania, w rzeczywistości wniosek o udzielenie
koncesji może złożyć jedynie podmiot, któremu to prawo przysługuje. Powiązanie to uzasadnia
stwierdzenie, iż przejście od etapu poszukiwania do etapu działalności wydobywczej jest na
podstawie obecnie obowiązujących przepisów ustawy Prawo geologiczne i górnicze zabezpieczonePŁUPKOWEGO I GAZU ZACIŚNIĘTEGO W POLSCE
Autor: Andrzej Wierciński, Ewa Rutkowska-Subocz
Niekonwencjonalne zasoby gazu w Polsce
Stałe zmniejszanie się konwencjonalnych zasobów gazu ziemnego powoduje, że poszukiwanie i
wydobywanie tzw. gazu niekonwencjonalnego („GN”) zyskuje na znaczeniu. Kategoria ta obejmuje
gaz ziemny uwięziony w złożach łupkowych (gaz łupkowy) i gaz ziemny zamknięty w szczelnych
formacjach skalnych (gaz zaciśnęty). W przeszłości szczególnie bogate zasoby gazu łupkowego i
gazu zaciśniętego odkryto w Stanach Zjednoczonych, jednak ich wydobycie rozpoczęło się
stosunkowo niedawno, kiedy udało się wreszcie rozwiązać towarzyszące mu problemy
technologiczne. Kamieniem milowym w tym zakresie było wprowadzenie technologii wiercenia
poziomego i szczelinowania hydraulicznego. Obecnie w Stanach Zjednoczonych wydobywanie
niekonwencjonalnych zasobów gazu ziemnego stale wzrasta.
Szacunki wskazują, że ogromne niekonwencjonalne złoża gazu ziemnego mogą znajdować się
również w Polsce.1 Najprawdopodobniej są one uwięzione na obszarze rozciągającym się od
północnego zachodu do południowego wschodu Polski. Mimo, że prace związane z rozpoznawaniem
złóż znajdują się jeszcze na wstępnym etapie, już teraz wzbudzają one wielkie zainteresowanie
inwestorów, szczególnie zagranicznych, którzy posiadają niezbędną wiedzę i technologie
eksploatacji złóż. W ciągu ostatnich dwóch lat wydanych zostało ok. 702 koncesji na poszukiwanie
niekonwencjonalnych złóż gazu ziemnego.
Udział inwestorów zagranicznych w poszukiwaniu i wydobyciu GN w Polsce wiąże się z oceną
ryzyka prawnego. W niniejszym artykule opisano najbardziej kontrowersyjny aspekt procedury
administracyjnej dotyczącej przejścia od poszukiwań do wydobycia, rozważono ewentualne zmiany
tego systemu, jak również różne możliwe scenariusze prawne umożliwiające inwestorom
prowadzenie w Polsce działalności w zakresie poszukiwania, rozpoznawania i wreszcie
wydobywania gazu niekonwencjonalnego.
1 Wg firm konsultingowych zasoby gazu łupkowego w Polsce mogą wynosić od 1,4 do 3 bln metrów sześciennych (
http://www.mos.gov.pl/artykul/3327_najczesciej_zadawane_pytania_odpowiedzi/12470_3_jak_duze_sa_zasoby_shale_g as_w_polsce.html).
2 Liczba ta obejmuje 59 koncesji wydanych na poszukiwania konwencjonalnych i niekonwencjonalnych złóż węglowodorów i 11 koncesji wydanych na poszukiwania samych niekonwencjonalnych złóż węglowodorów. Szczegółowe liczby koncesji może znaleźć na stronie internetowej Ministerstwa Środowiska:
http://www.mos. gov.pl/kategoria/262_raporty_i_zestawienia/.
Wymagania w zakresie poszukiwania i wydobycie GN w Polsce
Polskie Prawo geologiczne i górnicze3 nie przewiduje żadnych specjalnych procedur w zakresie
poszukiwania i wydobycia GN, ani nie zawiera żadnych przepisów odzwierciedlających specyfikę
poszukiwania i wydobycia gazu łupkowego lub gazu zaciśniętego. Na chwilę obecną należy zatem
postępować jak w przypadku innych węglowodorów.
Przede wszystkim inwestor zainteresowany poszukiwaniem niekonwencjonalnych złóż gazu
powinien zawrzeć ze Skarbem Państwa umowę o ustanowienie użytkowania górniczego w zakresie
poszukiwania (dającą prawo do korzystania ze złoża, będącego własnością Skarbu Państwa4) oraz
uzyskać koncesję na poszukiwanie (umożliwiającą inwestorowi wykonywanie określonej
działalności miejscu lokalizacji złoża5). Użytkowanie górnicze jest ważne tylko wtedy, gdy strona
umowy o ustanowienie użytkowania górniczego uzyska koncesję.6 Działalność poszukiwawcza
może być prowadzona przez podmiot, który jest jednocześnie stroną umowy o ustanowienie
użytkowania górniczego oraz posiada odpowiednią koncesję.
Jeżeli poszukiwania GN okażą się skuteczne, przedsiębiorca może zdecydować się na przejście do
etapu wydobycia. W takim przypadku musi on zawrzeć ze Skarbem Państwa umowę ustanowienia
użytkowania górniczego w zakresie wydobycia i uzyskać koncesję na wydobycie minerału.
Zabezpieczenie przejścia od etapu poszukiwań do etapu wydobycia ma oczywiście kluczowe
znaczenie dla każdego inwestora. Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa zawarcie
umowy o ustanowienie użytkowania górniczego w zakresie wydobycia węglowodorów musi być
poprzedzone przetargiem publicznym. Obowiązkowy przetarg publiczny w odniesieniu do
węglowodorów został wprowadzony w celu implementowania tzw. dyrektywy węglowodorowej7 do
polskiego porządku prawnego. Dyrektywa węglowodorowa ma na celu zapewnienie, że w zakresie
dostępu do węglowodorów oraz ich poszukiwania, badania i produkcji nie dojdzie do dyskryminacji
3 Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. Prawo geologiczne i górnicze. (Dz. U. 2005 r. nr 228, poz. 1947 z późn. zm.)
4 Art. 7 ust. 1 Prawa geologicznego i górniczego stanowi, że: „Złoża kopalin niestanowiące części składowych nieruchomości gruntowej są własnością Skarbu Państwa”. Art. 7 ust. 2 Prawa geologicznego i górniczego stanowi, że: „W granicach określonych przez ustawy Skarb Państwa może, z wyłączeniem innych osób, korzystać ze złóż kopalin oraz rozporządzać prawem do nich przez ustanowienie użytkowania górniczego”. Użytkowanie górnicze ustanawia się w drodze umowy. Zgodnie z art. 9 Prawa geologicznego i górniczego strona umowy o ustanowienie użytkowania górniczego może, z wyłączeniem innych osób, poszukiwać, rozpoznawać lub wydobywać oznaczoną kopalinę i rozporządzać swym prawem w tym zakresie.
5 Zgodnie z art. 15 ust. 1 Prawa geologicznego i górniczego prowadzenie działalności w zakresie poszukiwania i/lub wydobywanie złóż kopalin wymaga uzyskania koncesji.
6 Art. 10 ust. 1 Prawa geologicznego i górniczego stanowi, że: „Ustanowienie użytkowania górniczego następuje w drodze umowy za wynagrodzeniem, pod warunkiem uzyskania koncesji”. Zgodnie z art. 10 ust. 3 Prawa geologicznego i górniczego użytkowanie górnicze wygasa w momencie wygaśnięcia albo cofnięcia koncesji.
7 Dyrektywa 94/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 1994 r. w sprawie warunków udzielania
żadnych podmiotów. Państwa członkowskie zostały zobowiązane do podjęcia niezbędnych środków
obliczonych na zagwarantowanie, że zezwolenia na tego typu działania będą przyznawane zgodnie z
procedurą, w której wszystkie zainteresowane podmioty mogą składać swoje wnioski na podstawie
określonych kryteriów.8 Dyrektywa węglowodorowa przewiduje pewne wyjątki od obowiązku
zapewnienia niedyskryminującego i przejrzystego postępowania. Wydaje się również, że, zgodnie z
dyrektywą węglowodorową, nie ma konieczności organizowania takiego postępowania w przypadku
udzielenia zezwolenia podmiotowi posiadającemu inną formę zezwolenia, jeżeli to ostatnie pociąga
za sobą prawo do udzielenia pierwszego.
Zasady te wprowadzono do polskiego prawa w roku 2001. W związku z tym obowiązująca obecnie
ustawa Prawo geologiczne i górnicze wymaga, co do zasady, przeprowadzenia obowiązkowego
przetargu przed zawarciem umowy o ustanowienie użytkowania górniczego.
Przetargu nie
przeprowadza się w przypadku zaistnienia jednego z wyjątków wskazanych w ustawie.9 Przetargu
nie organizuje się ponadto w przypadku, gdy podmiot, który rozpoznał i udokumentował złoże gazu
na podstawie umowy o ustanowienie użytkowania górniczego oraz koncesji na poszukiwanie i
rozpoznawanie i który sporządził dokumentację geologiczną tego złoża, zażąda ustanowienia na
swoją rzecz prawa użytkowania górniczego w zakresie wydobycia. Podmiot taki ma pierwszeństwo
przed wszystkimi innymi podmiotami do zawarcia umowy o ustanowienie użytkowania górniczego
w okresie dwóch lat od pisemnego zawiadomienia o przyjęciu dokumentacji geologicznej przez
organ administracji geologicznej.10 Ponieważ prawo użytkowania górniczego jest powiązane z
i korzystania z zezwoleń na poszukiwanie, badanie i produkcję węglowodorów (Dz. U. L 164 z 30.06.1994 str. 0003-0008). 8 Kryteria wymienione w dyrektywie węglowodorowej dotyczą:
(a) technicznych i finansowych możliwości podmiotów; oraz (b) proponowanego systemu prowadzenia poszukiwań, badań i/lub włączenia do produkcji obszaru geograficznego,
o którym mowa ; oraz w stosownych przypadkach:
(c) jeżeli zezwolenie jest wystawione na sprzedaż, ceny, którą podmiot jest gotowy zapłacić, aby uzyskać zezwolenie;
(d) jeżeli w wyniku oceny zgodnie z kryteriami a), b) i w stosownych przypadkach c), dwa wnioski lub więcej uzyskają jednakową ocenę, należy określić inne istotne, obiektywne i niedyskryminujące kryteria w celu dokonania ostatecznego wyboru między tymi wnioskami.
Właściwe władze mogą także wziąć pod uwagę, przy ocenie wniosków, każdy brak skuteczności lub odpowiedzialności wykazany przez wnioskodawcę w działalności wykonywanej na podstawie poprzedniego zezwolenia.
9 Ustanowienie użytkowania górniczego w odniesieniu do działalności związanej z węglowodorami nie wymaga uprzedniego przetargu, jeżeli:1. obszar, którego ono dotyczy znajduje się w wykazie obszarów, w przypadku których ustanowienie użytkowania górniczego nie wymaga uprzedniego przetargu, a wykaz ten został podany do publicznej wiadomości i opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, albo
2. obszar wskazany w umowie o ustanowienie użytkowania górniczego był przedmiotem przetargu, na skutek czego umowa o ustanowienie użytkowania górniczego nie została zawarta.
10 Art. 12 ust. 1 ustawy Prawo geologiczne i górnicze stanowi, że: „Ten, kto rozpoznał i udokumentował złoże kopaliny, stanowiące przedmiot własności Skarbu Państwa, oraz sporządził dokumentację geologiczną z dokładnością wymaganą do uzyskania koncesji na wydobywanie kopaliny, może żądać ustanowienia na jego rzecz użytkowania górniczego z
koncesją, pierwszeństwo zawarcia umowy o ustanowienie użytkowania górniczego daje podmiotowi
de facto pierwszeństwo uzyskania koncesji. Można zatem stwierdzić, iż przejście od etapu
poszukiwania do etapu wydobycia w przypadku inwestora, któremu przysługuje takie prawo
pierwszeństwa jest zabezpieczone oraz że nie istnieje ryzyko zawarcia umowy o ustanowienie
użytkowania górniczego w zakresie wydobycia z innymi podmiotem ani ryzyko przyznania innemu
podmiotowi koncesji dotyczącej złoża, na którym poszukiwania prowadzi inny podmiot. Ta zasada
pierwszeństwa miałaby zastosowanie do większości podmiotów prowadzących poszukiwania GN.
Prawa przysługujące podmiotowi zajmującemu się poszukiwaniem złóż węglowodorów są
zabezpieczone na podstawie obecnie obowiązujących przepisów ustawy Prawo geologiczne i
górnicze także w inny sposób. Podmiot, który poniósł koszty wykonania prac geologicznych na
podstawie koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie ma wyłączne prawo do korzystania z
informacji geologicznej na potrzeby prowadzonej przez siebie działalności.11 Prawo to przysługuje
przez okres pięciu lat od daty rozpoczęcia obowiązywania koncesji na poszukiwanie i
rozpoznawanie złoża.12 Ponieważ do wniosku o udzielenie koncesji na poszukiwanie i
rozpoznawanie należy załączyć dokument potwierdzający prawo do korzystania z informacji
geologicznej na potrzeby poszukiwania i rozpoznawania, w rzeczywistości wniosek o udzielenie
koncesji może złożyć jedynie podmiot, któremu to prawo przysługuje. Powiązanie to uzasadnia
stwierdzenie, iż przejście od etapu poszukiwania do etapu działalności wydobywczej jest na
podstawie obecnie obowiązujących przepisów ustawy Prawo geologiczne i górnicze zabezpieczone